Slå autopiloten fra og skab din egen virkelighed!

Måske har du allerede fået styr på autopiloten og er i fuld gang med at skabe den virkelighed, du har besluttet, skal være din? Måske oplever du, at dit liv står på stand by?

Du står op om morgenen, går i bad, drikker morgenkaffe eller the – dét du nu en gang ”plejer” at drikke. Du smager reelt ikke på det… Du spiser morgenmad, tager tøj på og tager på arbejde. Måske smører du forinden madpakker og sørger for, at et antal småfolk også kommer ud ad døren?

Senere på dagen kommer du hjem igen. Du skal måske til fodbold, gymnastik eller ridning med en af de førnævnte småfolk, måske skal du selv til fitness eller mødes med nogle venner. Du spiser aftensmad, ser måske lidt fjernsyn eller arbejder lidt mere, og går i seng … Og sådan ser dit hverdagsliv mere eller mindre ud!

Forhåbentlig er du glad og tilfreds, uanset om du kan nikke genkendende til ovennævnte eller ikke.

Husk: Det er 100% op til dig – helt og aldeles – hvordan du vælger at se på og leve dit liv. Vi har alle forskellige opfattelser af, hvad der er godt og skidt, hvad der er sjovt og kedsommeligt, osv. Og har du lyst til og mod på at ændre på din opfattelse af livet og på måden, du lever det på, står det dig frit for. Der er ingen barrierer eller snubletråde, andre end dem du selv skaber!

Og når det så er sagt, skal det også siges, at det er sværere, end man umiddelbart skulle tro. Men det er muligt! Og det skaber en frihed, som jeg personligt finder værd at kæmpe for.

Træn din evne til at være til stede i nuet

Et væsentligt sted at starte er ved at træne din evne til at være til stede i nuet – dér hvor din krop er – i det du rent faktisk oplever. Frem for fx at bekymre dig for det, der måske vil ske i fremtiden eller tænke på noget, der allerede er sket, og som du med stor sandsynlighed alligevel ikke kan ændre. Det der sker, når du ikke er bevidst opmærksom, og når du ikke er trænet i at kontrollere din opmærksomhed, er, at dine følelser følger dine tanker. Det betyder, at hvis du i tankerne er i færd med at bekymre dig om, hvordan du fx skal bestå din eksamen eller betale en uoverskuelig stor restskat, så følger følelserne af præstationsangst, usikkerhed eller utilstrækkelighed naturligt med tankerne og blokerer for din evne til at være til stede i det, du gør.

Du kan træne din evne til at kontrollere din opmærksomhed og være 100% til stede i nuet gennem meditation eller ved oftere og oftere at overvåge dig selv – ved at træne dit bevidsthedsvidne. Det vil sige din evne til at være bevidst opmærksom på, hvad du tænker, hvad du føler, mærker og gør. Det, du gør, er at se dig selv lidt udefra og være nysgerrig på hvad der sker i dit sind. Og på hvorfor du gør, som du gør. Betragt dig selv med accept og helt uden bedømmelse. Du vil opleve, at du bliver bedre til at være til stede i det, du gør og i højere grad leve livet helt. Brug bevidsthedsvidnet til at tjekke ind på dit tilstedevær: Er du her og nu, eller er du i bekymringer om fremtiden eller forvrængede fortolkninger af fortiden?

Er du allerede godt i gang, skal du blot fortsætte i samme spor. Men hvis du synes, det lyder svært, og ved, at du vil få svært ved overhovedet at give dig i kast med ovennævnte, så tag med på retreat på Bakkegaarden, Østmøn, hvor vi vil meditere og fordybe os i øvelser, selvrefleksion, god mad og de fantastiske omgivelser den 4.-5. maj 2013. Læs mere her og kontakt mig, hvis du har spørgsmål til indhold og udbytte.

/Anne